Bolu Valiliği
Bolu Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Bolu Valiliği
Bolu Valiliği

Covid- 19 Salgınının Kamu İhaleSözleşmelerine Etkisi

09 Nisan 2020

         COVID-19  salgınının  önlenmesi  ve  etkilerinin  azaltılması  amacıyla  ülkemizde  ve dünya genelinde sosyal ve ekonomik hayata ilişkin bazı tedbirler alınmaktadır. Bu  kapsamda  04.01.2002  tarihli  ve  4734  sayılı  Kamu  İhale  Kanunu  (istisnaları  dahil)  ile  bu Kanundan  istisna  edilen  düzenlemeler  kapsamında  gerçekleştirilen  ihaleler  sonucunda imzalanan   sözleşmelerde,   COVID-19   salgını   nedeniyle   sözleşme   konusu   işin   yerine getirilmesinin geçici veya sürekli olarak, kısmen veya tamamen imkansız hale geldiğine ilişkin başvurular, yükleniciler tarafından bu durumun belgelendirilmesi suretiyle sözleşmenin tarafı olan idareye yapılacaktır.

          İdarelerce  bu  başvurular  05.01.2002  tarihli  ve  4735  sayılı  Kamu  İhale  Sözleşmeleri Kanununun 10'uncu maddesi ve diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde incelenecek ve karar alınmadan önce idarelerce Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın değerlendirmesi alınacaktır. İdarelerce   yapılan   değerlendirme   sonucunda,   ortaya   çıkan   durumun   yükleniciden kaynaklanan   bir   kusurdan   ileri   gelmemiş   olması, yüklenicinin   sözleşmeden   doğan yükümlülüklerini  yerine  getirmesine  engel  nitelikte  olması  ve  yüklenicinin  bu  engeli  ortadan kaldırmaya  gücünün  yetmemesi  şartlarının  birlikte  gerçekleştiğinin  tespit  edilmesi  üzerine hükmü  yer süre   uzatımı   verilmesine   veya   sözleşmenin   feshine   karar   verilebilecektir." almaktadır.

          Yukarıda yer alan genelge kapsamında Bakanlığımızdan görüş talep edilebilmesine ilişkin  idareler  tarafından  tesis  edilecek  işlemlerde  uygulama  birliğinin  sağlanması  ile idarelerce alınacak kararların etkin ve süratli bir şekilde gerçekleştirilmesi amacıyla aşağıda yer alan açıklamaların yapılması uygun görülmüştür.

           1- Yükleniciler, COVID-19 salgını nedeniyle sözleşme konusu işin yerine getirilmesinin geçici  veya  sürekli  olarak,  kısmen  veya  tamamen  imkansız  hale  geldiğine  ilişkin başvurularını,  bu  durumun  belgelendirilmesi  suretiyle  sözleşmenin  tarafı  olan  idarelere yapacaktır.

           2- İdareler, bu başvurular üzerine Bakanlığımıza gönderecekleri yazıda; ortaya çıkan durumun  yükleniciden  kaynaklanan  bir  kusurdan  ileri  gelip  gelmediği,  bu  durumun yüklenicinin  sözleşmeden  doğan  yükümlülüklerini  yerine  getirmesine  engel  nitelikte  olup olmadığı  ve  yüklenicinin  bu  engeli  ortadan  kaldırmaya  gücünün  yetip  yetmediğine  ilişkin tespit ve değerlendirmelerinin yanı sıra, yüklenicinin fesih veya süre uzatımı taleplerine ilişkin olumlu veya olumsuz yöndeki kanaatlerine de gerekçeleri ile birlikte açıkça yer vereceklerdir. Ayrıca, idarece süre uzatımı talebinin olumlu karşılanması halinde ise ne kadar süre uzatımı verilmesinin öngörüldüğünün de belirtilmesi gerekmektedir.

           Bakanlığımıza yazılacak yazılar ile başvuru konusu her bir iş için ayrı ayrı olmak üzere; işe ilişkin sözleşme, idareye başvuru belgeleri ve ekte örneği sunulan Ek:1 ve Ek:2 Formları elektronik belge yönetim sistemleri üzerinden gönderilecek olup, ekli belgeler ayrıca dijital ortamda da (CD, flash vb.) gönderilecektir.

          Bu maddede belirtilen şartları taşımayan görüş talepleriyle ilgili olarak Bakanlığımızca değerlendirme imkanı olamayacağından, ilgili idareye "Değerlendirme Yapılamadı" şeklinde görüş bildirilecektir.

          3- Bakanlığımıza gönderilecek talep yazıları;

            - İhaleyi yapan Bakanlık (merkez ve taşra birimleri) veya bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlar, döner sermaye kuruluşları, kamu iktisadi kuruluşları, fonlar, doğrudan ve dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulunulan her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme ve şirketler için Bakanlığınız (Strateji Geliştirme Başkanlığı), - Herhangi bir Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşu sayılmayan idarelerde bu idarelerin en üst yöneticisi,

           - İl özel idareleri ve bunlara bağlı birlik, müessese ve işletmelerde İçişleri Bakanlığı,

           - Belediyeler ve bunlara bağlı birlik, müessese ve işletmelerde ise Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından  gecikmeye  mahal  vermeksizin  ve  mümkün  olduğunca  toplulaştırılarak gönderilecektir.

         4- Söz konusu Genelge kapsamında kurum ve kuruluşlar talep yazılarını Bakanlığımız Strateji Geliştirme Başkanlığına hitaben yazacaklardır.

         5- Bu genel yazının yayımı tarihinden önce Bakanlığımıza intikal eden talep yazıları, dikkate alınmayacak  olup,  yazımızda  belirlenen  kurallar  çerçevesinde  yenilenerek  tekraren Bakanlığımız Strateji Geliştirme Başkanlığına gönderilmesi halinde işleme konulacaktır.



Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır